Opel Insignia 1.5 Diesel: testujemy ekonomiczne 3 cylindry
Czy trójcylinrowy silnik może być wystarczająco mocny i jednocześnie oszczędny? Odpowiedzią na to pytanie jest Opel Insignia z nowym, małym dieslem o pojemności 1.5 litra.
Silnik
Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy przy tej wersji modelu Insignia, jest niewielka pojemność silnika – tylko 1.5 litra! Jednak nie dajmy się zwieść pozorom – ten diesel potrafi zdziałać naprawdę wiele.
Dwulitrowe jednostki są już standardem w samochodach klasy średniej, dlatego wybór takiego mniejszego silnika może budzić pewne obawy u kierowców. Ale warto pamiętać, że dzięki temu zmniejszeniu mocy można zaoszczędzić sporo pieniędzy podczas codziennego użytkowania auta.
Należy również wspomnieć o tym, że Opel postawił tutaj na technologię Common Rail oraz turbodoładowanie z geometrią zmiennej turbiny (VGT). Daje to możliwość uzyskania maksymalnej mocy wynoszącej aż do 122 KM oraz momentu obrotowego równego 300 Nm!
Takie parametry sprawiają, że Insignia z silnikiem 1.5 Diesel jest w stanie przyspieszyć do setki w niecałe 11 sekund, a prędkość maksymalna wynosi około 200 km/h.
Warto również wspomnieć o oszczędności paliwa – według danych producenta średnie spalanie tego modelu to tylko około 4 litrów na każde sto kilometrów! W rzeczywistości może być trochę więcej, ale i tak jest to bardzo dobry wynik jak na samochód klasy średniej.
Jazda
Pierwsze kilometry za kółkiem Opel Insignii z nowym dieslem potwierdzają jego moc oraz dynamikę. Silnik pracuje cicho i równomiernie, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy.
Dzięki turbodoładowaniu moment obrotowy dostępny jest już przy niskich obrotach, co sprawia że auto szybko nabiera prędkości bez konieczności częstego zmieniania biegów. Jednak jeśli chcemy poczuć pełnię mocy jednostki napędowej warto wykorzystać możliwości manualnej skrzyni biegów lub trybu Sport w automatycznej skrzyni opcjonalnie dostępnych dla tego modelu auta.
Insignia zachowuje się stabilnie nawet podczas dynamiczniejszej jazdy dzięki zawieszeniu zapewniającemu dobrą kontrolę nad pojazdem oraz precyzyjne prowadzenie. Warto również wspomnieć o systemie FlexRide, który pozwala na wybór trybu jazdy (Standard, Tour lub Sport) dostosowującego charakterystykę zawieszenia oraz układu kierowniczego do preferencji kierowcy.
Podczas testów Insignii z silnikiem 1.5 Diesel udało się osiągnąć średnie spalanie wynoszące około 6 litrów paliwa na każde sto kilometrów – co jest bardzo dobrym wynikiem biorąc pod uwagę rozmiary i wagę tego auta.
Wyposażenie
Insignia w tej wersji posiada bogate standardowe wyposażenie obejmujące m.in.: automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem głosem. Opcjonalnie można także dodać takie elementy jak: skórzana tapicerka, elektrycznie regulowane fotele przednie czy panoramiczny dach szklany.
Należy jednak pamiętać, że im więcej dodatkowego wyposażenia tym większa masa pojazdu i potencjalne pogorszenie parametrów ekonomicznych samochodu.
Zakończenie
Silnik Opel Insignia 1.5 Diesel udowadnia, że nie potrzeba dużych jednostek napędowych aby cieszyć się mocą i oszczędnością. Dzięki nowoczesnym technologiom oraz dobrze dobranej konfiguracji, ten trójcylinrowy diesel jest w stanie sprostać wymaganiom większości kierowców.
Jeśli szukasz samochodu klasy średniej o dobrych parametrach ekonomicznych, a jednocześnie nie chcesz rezygnować z dynamiki jazdy – Opel Insignia 1.5 Diesel może być idealnym wyborem dla Ciebie!